Suomen Muinaismuistoyhdistys on aktiivinen arkeologian, etnologian ja taidehistorian alojen sekä museoita koskevan tutkimuksen tieteellinen kustantaja.

Vuonna 1894 perustettu Suomen Museo-Finskt Museum on yhdistyksen tieteellinen vuosikirja. Lisäksi yhdistys julkaisee tällä hetkellä kolmea julkaisusarjaa:

Sarjoissa julkaistaan säännöllisesti esimerkiksi yhdistyksen oppiaineiden väitöskirjoja.

Nykyisten julkaisusarjojensa lisäksi Suomen Muinaismuistoyhdistys on aiemmin julkaissut seuraavia sarjoja:

Luetteloja Suomen Muinaisjäännöksistä, 1–23 (1877–1902)

Eurasia Septentrionalis Antiqua, 1–12 (1927–1938) sekä

Suomen kirkot (Finlands kyrkor), 1–6 (1959–1972 . Suomen kirkot -sarjan julkaisemista jatkoi Museovirasto (osat 7–16, 1973–1990).

Lisäksi Suomen Muinaismuistoyhdistyksen julkaisuihin kuuluu lähes viisikymmentä muuta teosta.

Julkaisujen saatavuus

Yhdistyksen julkaisuja voi ostaa ja tilata Tiedekirjasta. Suurin osa yhdistyksen vuoteen 1945 mennessä ilmestyneistä julkaisuista on saatavilla verkossa Kansalliskirjaston palvelussa. Parhaillaan yhdistyksessä on käynnissä digitointihanke, jolla pyritään tuomaan myös tuoreempia julkaisuja vapaasti luettavaksi. Löydät digitoidut julkaisut Edition-verkkosivustolta.

Julkaisutoimintaan ja yhdistyksen omaan julkaisuvalikoimaan liittyviin kysymyksiin vastaa julkaisusihteeri Teemu Väisänen (julkaisusihteeri(at)muinaismuistoyhdistys.fi).

Muikkari-blogi

Muikkari-blogi on Suomen Muinaismuistoyhdistyksen vuonna 2022 julkaisema blogi, jossa julkaistaan lyhyitä puheenvuoroja. Blogin toimittaja on yhdistyksen viestintäkoordinaattori Suvi Toivanen. Julkaisutoimikuntaan kuuluvat yhdistyksen johtokunnasta Elina Räsänen, Eino Heikkilä ja Maria Vanha-Similä.

Jos olet kiinnostunut julkaisemaan blogissamme, otathan yhteyttä viestintäkoordinaattori Suvi Toivaseen: suvi.toivanen(at)helsinki.fi.

Vuosien 2022–23 aikana blogissa julkaistaan sarja opiskelijoiden tai vastavalmistuneiden maistereiden kirjoituksia, mitä tarkoitusta varten yhdistys on saanut avustusta Suomen Muinaismuistosäätiöltä.