Suomen Muinaismuistoyhdistyksen toiminnan ytimen muodostavat Kansallismuseossa järjestettävät jäsenkokoukset, joiden yhteydessä on kaikille kiinnostuneille avoin esitelmä. Yhdistyksen johtokunta päättää esitelmille puolivuosittaisen teeman, ja esitelmävuorot jaetaan yhdistyksen eri oppiaineiden kesken.

Kokouksia on keväällä ja syksyllä 3-4, ja ne pidetään pääsääntöisesti kuukauden ensimmäisenä keskiviikkona. Keväällä 2022 kokoukset pidetään

• keskiviikkona 2.2. klo.16.30
  • keskiviikkona 2.3. klo.16.30 ja
  • keskiviikkona 6.4. klo.16.30.

Ajantasaiset tiedot puhujista ja otsikoista löytyvät Ajankohtaista-osiosta. Korona-aikana esitelmät on striimattu nettiin yhteistyössä Kansallismuseon kanssa.

Tällä hetkellä tulee vietettyä paljon aikaa sisätiloissa. Sattumalta keväällä 2022 myös esitelmien teemana on “Kalustamalla tilaksi – julkisen ja yksityisen varustaminen”.

Huonetilat ovat keskeisiä inhimilliselle elämälle. Oleellista on myös niiden varustaminen, jota nykyisin kutsutaan sisustamiseksi. Huonekalut ja esineet ovat siinä avainasemassa. Yksityinen ja julkinen tila usein limittyvät: julkisissa tiloissa pyritään kodinomaisuuteen, kodit sisustetaan edustaviksi. Antiikin aikana kalusteet olivat tiukasti tarpeen sanelemia ja yleensä liikuteltavia, mutta silloinkin niillä voitiin luoda tilan henki. Yhdistyksen kevään esitelmät kokoavat yhteen erilaisia näkökulmia huoneisiin ja tiloihin.

Kuukausikokousten yhteydessä vahvistetaan myös yhdistyksen uudet jäsenet sekä tiedotetaan ajankohtaisista asioista.

Yhdistyksen kuukausiesitelmät esittelevät kulttuuriperintöä ja sen tutkimusta monipuolisesti.