Yhdistyksen 100-vuotismitalin muovaili 1970 kuvanveistäjä Kauko Räsänen, joka tuolloin oli modernin mitalitaiteen huomattavimpia edustajia Euroopassa. Abstraktilta vaikuttavan mitalin kuvallisina lähtökohtina ovat olleet arkeologisiin kaivauksiin liittyvät aiheet.
Dosentti Ilmari Manninen (1894–1935) nimitettiin jo 28-vuotiaana Viron kansallismuseon ensimmäiseksi johtajaksi, ja myöhemmin hänestä tuli Suomen kansallismuseon kansatieteellisen osaston johtaja. Hänen kuoltuaan vain 40 vuoden ikäisenä Muinaismuistoyhdistys lyötti hänen kunniakseen mitalin, jota käytetään ansiomitalina. Sen muovaili kuvanveistäjä Kalervo Kallio 1952.
Professori Lars Petterssonin (1918–1993) 60-vuotismitalin muovaili Essi Renvall 1978. Sen takasivu esittää Saloisten puukirkon tukirakenteita ja liittyy siten hänen tutkimuksiinsa Suomen kirkkoarkkitehtuurin alalla.
Akateemikko Kustaa Vilkunan (1902–1980) täyttäessä 60 vuotta 1962 yhdistys teetti hänestä mitalin, jonka muovaili kuvanveistäjä Essi Renvall. Sen kuva-aiheet liittyvät talonpoikaiseen elämään. Takasivun kirjoitus Jumala totisin maa vakavin oli Vilkunan isoisän "vaalilause".
Professori Ella Kivikosken (1901–1990) täyttäessä 80 vuotta 1981 yhdistys teetti hänen kunniakseen kookkaan valetun mitalin, jota käytetään ansiomitalina. Sen muovaili kuvanveistäjä Raimo Heino. Kivikoski-mitalissa ei ole nimeä tai muotokuvaa, mutta sen takasivulla on pieni tyylitelty "savikäpälä" viittauksena hänen rautakautta koskeviin tutkimuksiinsa. Savikäpälä oli myös Kivikosken ex libriksen kuva-aiheena.

Jäsenyys | Toimihenkilöt | Säännöt | Stadgar

Johtokunta