Kuva: Museovirasto.
Kansallismuseorakennuksen suunnitelma, itäinen julkisivu. Arkkitehdit Herman Gesellius, Armas Lindgren ja Eliel Saarinen 1904. Kuva: Museovirasto.

Aikamatka 2020 – Taidehistorialliset tutkimusretket Suomessa 1871–1902 näyttely Lohjan museossa 27.6.–2.8.2020

Kesäkuun alussa vuonna 1885 Lohjalle saapui nelimiehinen tutkimusretkikunta. He keikkuivat vaarallisilla telineillä dokumentoiden Pyhän Laurin kirkon holvien maalauksia valtaville paperiarkeille ja pieniin akvarelleihin. Kirkon tarkan tutkimisen lisäksi retkikunta ehti tutustua kirkonkylän palveluihin, kasarmielämään ja sunnuntaitansseihin. Lohjalta retkikunta aloitti laajan läntiselle Uudellemaalle ja Varsinais-Suomeen suuntautuneen kierroksen. Tutkimusretki kesti kaksi kuukautta ja tuotti ällistyttävät 452 kuvaa. Aikamatka 2020 -näyttely kertoo mitä olivat Suomen Muinaismuistoyhdistyksen vuosina 1871–1902 järjestämät kahdeksan taidehistoriallista tutkimusretkeä. Näyttely herättää pohtimaan mikä on tärkeää nyt, ja mitä me suojelisimme?

Aikamatka 2020 on Suomen Muinaismuistoyhdistyksen 150-vuotisjuhlanäyttely, joka kiertää vuoden 2020 aikana Lohjalla, Valkeakoskella, Oulussa ja Raumalla. Se on tehty yhteistyössä Museoviraston Kuvakokoelmien kanssa.

Käsikirjoitus Leena Elina Valkeapää, graafinen suunnittelu Ville Helttula, kartat Hannu Linkola.

Näyttely on esillä Lohjan Museossa 27.6.–2.8.2020.

Lohjan Museo on avoinna: tiistai, torstai, perjantai klo 11–17; keskiviikko klo 11–19; lauantai, sunnuntai klo 12–16; maanantai suljettu.

Pääsymaksut: 6/4/0€ (aikuiset/eläkeläiset, ryhmät/lapset 0-17 v), sisäänpääsy myös Museokortilla.

Yhteystiedot: Rovastinkatu 1, Lohja. Puhelin (019) 369 4204, museo@lohja.fi, www.lohja.fi/museo.

Roolipeli Muinaismuistoyhdistyksen taidehistoriallisista tutkimusmatkoista 19.9.2020

Syksyllä yhdistyksen 150-vuotiseen historiaan ja kulttuuriperintötyön vaiheisiin Suomessa tutustutaan leikillisesti näytelmäroolipelissä. Tapahtumassa eläydytään arkeen yhdistyksen taidehistoriallisilla tutkimusmatkoilla 1871-1902.

Noin 20-hengen tapahtuma järjestetään Seurasaaren ulkomuseossa 19.9., mikäli koronavirustilanne sen sallii. Osallistuminen edellyttää ennakkoilmoittautumista 21.6. mennessä. Minkäänlaista aiempaa kokemusta roolipeleistä tai näyttelemisestä ei tarvita, vaan tapahtumaan toivotaan mahdollisimman monipuolista osallistujajoukkoa. Tervetuloa mukaan mielikuvitusleikkiin!

Lisätietoa ja ilmoittautuminen roolipelin verkkosivuilla.

Ohjelmajohtaja, tasavallan presidentin puoliso Jenni Haukio toimii Suomen Muinaismuistoyhdistyksen juhlavuoden suojelijana

Joukko innokkaita tutkijoita ja ylioppilaita perusti Suomen Muinaismuistoyhdistyksen 150 vuotta sitten. Suurena unelmana oli kansallismuseo, jota varten ryhdyttiin keräämään arkeologisten, kansatieteellisten ja taidehistoriallisten esineiden ja kuvien kokoelmaa. Museo rakennettiin ja toimii edelleen. Samoin Muinaismuistoyhdistys jatkaa aktiivisena tieteellisenä seurana.

- Yhdistyksen alkuvuosien toimintamuodoista merkittäviä ovat yhä mittava julkaisutoimintamme sekä avoimet esitelmätilaisuudet. Näin tuemme kulttuuriperintöön liittyvää tutkimusta sekä sen eteen monella eri taholla tehtävää työtä, kertoo yhdistyksen puheenjohtaja, dosentti Pia Olsson.

Juhlavuoden teema on Monimuotoinen muinaisuus – yhteinen tulevaisuus. Sen myötä yhdistys haluaa tehdä näkyväksi kulttuuriperinnön ajalliset kerrostumat ja monet sävyt. Samalla herätellään ihmisiä pohtimaan, millaisia merkityksiä kulttuuriperinnöllä on tulevaisuudessa ja kuinka sitä on aiemmin hyödynnetty erilaisissa yhteiskunnallisissa käänteissä ja murroksissa. Miten ymmärrys kulttuuri-ilmiöiden muutoksista tukee kestävää kehitystä 2020-luvulla? Näitä asioita nostetaan esiin juhlavuonna niin julkaisutoiminnassa, näyttelyssä kuin lokakuussa järjestettävässä seminaarissa.

Juhlavuoden suojelijana toimii ohjelmajohtaja, tasavallan presidentin puoliso Jenni Haukio. Hänen työssään näkyvät useat yhdistykselle tärkeät ajatukset, kuten kulttuurin monimuotoisuuden ja vaikuttavuuden painottaminen. Juhlavuoden suojelijana rouva Haukio haluaa nostaa esiin erityisesti menneisyyden tuntemuksen osana suomalaisten itseymmärrystä:

-  On suuri ilo suojella tutkimusta edistävän ja kulttuuriperintöä vaalivan Suomen Muinaismuistoyhdistyksen juhlavuotta. Yhdistyksen toiminnassa kiteytyvät J. V. Snellmanin viisaat sanat: ”Niin kauan kuin kansakunta rakastaa omaa historiaansa, elettyä muinaisaikaansa, niin kauan on myös toivoa sen tulevaisuudesta.” Todella syvälliseksi kansakunnan itseymmärrys voi kehittyä vain menneisyyttä tutkimalla ja tuntemalla.

Yhdistyksen syntymäpäivä on 1.10.2020. Silloin järjestetään yleisölle avoin juhlaseminaari.

www.muinaismuistoyhdistys.fi

Lisätietoja juhlavuodesta: puheenjohtaja Pia Olsson, pia.olsson@helsinki.fi, 050 534 0110

Suomen Muinaismuistoyhdistys Facebookissa @muinaismuistoyhdistys ja Twitterissä: @muikkarit

Yhdistyksen juhlavuosi sai oman logon

Suomen Muinaismuistoyhdistyksen 150-vuotisjuhlavuoden logossa on yksisarvinen. Kuva-aihe on yksityiskohta Pyhämaan vanhan kirkon seinämaalauksista, joita Carl Frankenhaeuser dokumentoi piirtäen Muinaismuistoyhdistyksen VIII taidehistoriallisella retkellä vuonna 1902. Alkuperäiset maalaukset on tehnyt Christian Wilbrandt vuonna 1667.

Yksisarvinen on myyttinen olento, jonka on sanottu symboloivan ainakin kauneutta, rauhaa, totuutta, viattomuutta ja viisautta sekä urhoollisuutta ja ritarillisuutta. Yksisarvisella on uskottu olevan parantavia voimia.

HUOM! Muinaismuistoyhdistyksen kevään yleisötilaisuudet peruttu

Koronavirustilanteen ja 16.3. julistetun poikkeustilan vuoksi yhdistyksen huhtikuun kuukausikokous 1.4. ja vuosikokous 7.5. on peruttu. FT Anna Ripatin esitelmä sekä yhdistyksen vuosikokous ja sen yhteyteen suunniteltu paneelikeskustelu siirretään ensi syksyyn. Tapahtumien uudesta ajankohdasta tiedotetaan syksyn ohjelman yhteydessä.

Monimuotoinen muinaisuus – yhteinen tulevaisuus. Suomen Muinaismuistoyhdistys 150 vuotta

Kulttuuriperintö on monimuotoista: aineellista ja aineetonta, omaa ja jaettua, synkkää ja kaunista, luonnon ja ihmisen vuoropuhelua. Sen monimuotoisuudessa on myös sen vahvuus ja voima. Se koskettaa, ravistelee, herkistää, ihmetyttää ja parhaimmillaan auttaa meitä ymmärtämään. Sitä väärinkäyttämällä voidaan alistaa ja syrjäyttää. Jaettuna ja erilaiset perinnöt huomioonottavana sillä voidaan rakentaa yhteistä tulevaisuutta. Siksi on tärkeää, että kulttuuriperintö on meidän kaikkien asia.

150 vuotta sitten Suomen Muinaismuistoyhdistys jäsenistöineen lähti etsimään ja tallentamaan kansainvälisten virtausten innoittamana kansallista kulttuuriperintöä ja sen taustavoimana toiminutta suomalaista kansaa. Toimintaa ohjanneet aatteet ovat 150 vuodessa ehtineet muuttua, mutta ydinajatus on edelleen kestävä: ymmärtämällä menneisyyttä ymmärrämme paremmin myös nykyisyyttä.

Juhlavuotemme teema – Monimuotoinen muinaisuus – yhteinen tulevaisuus – haluaa tehdä näkyväksi kulttuuriperinnön ajalliset kerrostumat ja monimuotoisuuden. Samalla kysymme, mikä merkitys kulttuuriperinnöllä on tulevaisuutta rakentaessamme. Miten kulttuuriperintöä on hyödynnetty eri yhteiskunnallisissa tilanteissa tulevaisuuden tekijänä? Entä miten ymmärrys kulttuuriperinnöstä voi 2000-luvulla tukea kestävää kehitystä kulttuurin moninaisuuden huomioiden?

150 vuoden jälkeen on aika katsoa eteenpäin: miltä haluamme yhteisen kulttuuriperintömme tulevaisuudessa näyttävän?

Juhlavuoden tapahtumia:

16.1. Taidehistorian dosentti Leena Valkeapään kirjailijahaastattelu Tiedekirjan Tieteiden yössä

5.2. Helmikuun kuukausikokouus: FM Marko Marila: ” 100 vuotta suomalaisen arkeologian teoreettisia käännekohtia”

4.3. Maaliskuun kuukausiesitelmä: kansatieteen dosentti Ildikó Lehtinen: ” Lähellä ja kuitenkin kaukana – sukukansoja jäljittämässä kansatieteellisen tutkimustradition hengessä”

1.4. PERUTTU: Huhtikuun kuukausiesitelmä: FT Anna Ripatti: ”Eliel Aspelin ja periferian taide”

7.5. PERUTTU: Paneelikeskustelu ”Kulttuuriperinnön kauneimmat ja kauheimmat kliseet”

1.10. 150-vuotisjuhlaseminaari ja iltajuhla

Lisätietoja Facebookissa ja Twitterissä.

Seuraa meitä Facebookissa ja Twitterissä!